dinsdag 2 oktober 2012

Elastiek met smal randje kant


Eén manier om elastiek met smal randje kant te verwerken.

Ik heb onlangs weer elastiek met smal randje kant gebruikt als afwerking van mouw- en beenboorden en als zoomafwerking van een shirt. Het werkt eenvoudig en snel.





Als eerst stik je het elastiek op de goede kant van de stof vast waarbij het randje kant naar de bovenkant wijst. 









Vervolgens sla je het elastiek met de stof om en stik je het geheel nog eens smal op de kant door. Dat kan met een enkel stiksel maar natuurlijk ook met een tweelingnaald.  


En klaar is je afwerking!

19 opmerkingen:

  1. Is het zo nog wel elastisch dan, met een "normaal" stiksel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier heb ik het elastiek puur als decoratieve afwerking gebruikt en niet zo zeer omdat het elastisch moest zijn. Het is multi-inzetbaar, dat wilde ik laten zien ;). Wil je wel een elastisch resultaat houden, dan zou je beter een tweelingnaald of zigzagstiksel gebruiken.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Het blijft overigens erg mooi. Momenteel draagt ze dit broekje al vaak gewassen en in de droger geweest maar het sierrandje is nog prima :). Het wordt eerder te klein omdat het grietje groeit. Zo test ik ook mijn producten uit ;).

      Verwijderen
  3. aah dit had ik eerder moeten lezen! Ik heb die eerste stap niet gedaan, maar heb de zoom gestreken (omgevouwen) en dan met tweelingnaald gestikt terwijl ik het elastieken band er 'los' onder had liggen. (vastspelden wil niet zo goed)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vraagje. Waar haal je dat elastiek? Ben op zoek naar verschillende kleurtjes, maar het aanbod is zo beperkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith, in mijn webshop www.mamarieke.nl kun je best veel kleurtjes vinden, mocht je nog een kleurtje missen, dan kun je mij altijd even mailen en kan ik kijken of ik het voor je kan vinden! Groetjes, Marieke
      Hier de directe link naar het elastiek: http://www.mamarieke.nl/elastiek-met-smal-randje-kant

      Verwijderen
  5. Zou het band ook geschikt zijn voor afwerken van ondergoed of is het te hard. Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is dit ook de manier waarop je het elastisch biasband kan verwerken? Ik zie dat je het regelmatig gebruikt en het lijkt me erg handig... maar weet niet of goed hoe...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij elastisch biaisband vouw je het gewoon om de stof heen, afhankelijk waar je het wilt bevestigen moet je nog rekening houden met eventuele rek die je in mindering brengt.
    Elastisch paspelband stik je gelijk als dit aan, maar let ook weer op de rek die je in mindering moet brengen bij halslijnen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarom naai je elastisch band in de halslijn (en bij de armsgaten) met wat rek aan, en bij de zoom juist niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Annewill, Je naait het elastisch band in ongeveer 10% rek aan zodat de halslijn netjes aan gaat sluiten op de huid en niet gaat kantelen naar buiten. Immers als je de binnenlijn volgt van een cirkel is, wordt de omtrek ook kleiner als je een cm straal verkort zeg maar. Ga je geen correctie maken, dan is dus eigenlijk de lengte (omtrek) te lang ten opzichte van die cm die je de cirkel verkleint. Hmm of dit heel helder zo uitgeschreven is, weet ik niet. Met een tekeningetje is het makkelijker te doen, maar ja die optie heb ik zo op de computer niet. Hoop dat je er wat wijzer van wordt. groeten, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marieke,
    Als ik het dus goed begrijp, stik je zowel dit elastiek met een randje kant als elastisch paspelband als elastisch biaisband met 10% rek in alle gevallen waar het moet aansluiten op het lichaam, en op alle andere plekken (zoals bijvoorbeeld een accent bij de naad tussen de mouw en het armsgat of de zoom onderaan een rokje) stik je al deze elastische bandjes zònder rek?
    (Ik naai wel veel maar heb nog maar minimaal ervaring met zulk soort elastische (accent) bandjes)
    Groetjes Rachel

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...