vrijdag 27 september 2013

Stofknoopjes, 15 foto's stap voor stap beschrijving

Kennen jullie dat, te veel dingen die gedaan moeten worden en te weinig tijd? Zo had ik al enige maanden deze stofknoopjes in huis om in de shop te plaatsen. Ik kwam er alleen maar niet toe om een mooie tutorial te maken. Nu ken ik de ontzettend gezellige, secure, geordende en aardige vrouw achter het All Set-blog..... (neem er maar eens een kijkje hoe netjes zij naait!) door haar ben ik onder andere de Cuppens Geurs opleiding gaan doen. Nou heeft zij wel eens gezegd dat als ze iets voor mij zou kunnen doen, ik maar aan de bel moest trekken. Hoe lief is dat? Tja en toen ben ik dus heel brutaal geweest om haar te vragen om een tutorial voor de stofknopen te maken. Zij maakte deze prachtige stap voor stap beschrijving met 15 foto's! 

Ze mailde me: 
....... 
Echt supermakkelijk die knoopjes!  In 5 minuten echt alle knoopjes klaar…
Een kind kan de was doen, als je eenmaal weet hoe het werkt… Dat wist ik al wel hihihihi…
maar voor de leek heb ik een tutorial gemaakt, want de beschrijving die er bij zit is in het Engels en erg minimaal…  Kun je die ook op je site zetten… zie word document of mijn blog J
......

De superschat! Nou klaar met mijn lofzang, tijd voor de stap voor stap beschrijving! Natuurlijk per vandaag zijn de setjes in mijn shop te vinden.




Stap 1: je hebt nodig de cirkelpatronen, de dopjes, de achterkantjes, de witte houder en de blauwe pusher. 



Stap 2: Teken het patroon op het formaat van je stofknoop over op patroonpapier. In dit geval was het maat 20, staat ook aangegeven op de achterkant van de witte houder.



 Stap 3: Knip de cirkel uit het patroonpapier.



Stap 4: Teken het patroon over op je stof. Let op: in dit geval wilde ik het roosje in het midden van het knoopje, dus moet hij ook in het midden van mijn cirkel.



Stap 5: Knip de cirkel uit de stof.



Stap 6: Pak de witte houder en leg het met de holling naar boven.



Stap 7: Leg je cirkel van stof met de goede kant naar beneden op de witte houder. Daar bovenop komt de dop van de knoop, zoals op de foto.



Stap 8: Pak nu de blauwe pusher (tsja, wat is hier nu een goede vertaling van). 



Stap 9: Duw met de blauwe pusher de dop van de knoop zover mogelijk naar beneden. De stof en de dop verdwijnen in de witte houder. Wellicht is dit makkelijk met twee handen, maar zo kon ik geen foto maken hihihi...



Stap 10: Als je blauwe pusher er uit haal, ziet het er zo uit.



Stap 11: Duw alle restantjes van stof die nu nog uitsteken in de dop van de knoop.



Stap 12: Leg de achterkant van de knoop op de witte houder en je stof.



Stap 13: Duw nu met de blauwe pusher de achterkant van de knoop goed in de witte houder. Ook nu weer is het handiger met twee handen ;-) Je voelt de achterkant er ook in vallen, een soort klik...



Stap 14: Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is je knoop uit de witte houder te halen... 

Het lijken veel stappen, maar als je eenmaal weet hoe het werkt, heb je echt in 5 minuten al deze knoopjes klaar!!!




Mijn dank ik groot! Het originele blogbericht kun je hier vinden.

4 opmerkingen:

  1. Leeeeuk, ik zie mijzelf zo'n 35 jaar geleden nog bij mijn opa in zijn meubelmakersbedrijf op die manier knoopjes maken. Alleen had hij een soort mega stamper die je met een schroefdraad dicht draaide om de 2 helften van de knoopjes in elkaar te duwen. De kleinkinderen met de knopenmachine aan de slag. Fraaie tuto is het geworden hoor.
    Groet, Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een brutaal mens....maar deze tutorial is echt heel duidelijk!
    Heb ze ook nog liggen, maar nog nooit wat mee gedaan.
    Bedankt!
    Letty/Elle-Bee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank u wel voor de mooie uitleg. Zopas mijn eerste knoopje gemaakt en 100 % geslaagd !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie uitleg. Vroeger vaak gezien in de fournituren annex speelgoedwinkel, bij ons in het dorp. Zij gebruikten daar een soort van tang voor.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...