zaterdag 26 april 2014

Gezonde chocolade repen

Wat begon met het kopen van onbewerkte honing in de natuurwinkel, want opa heeft helaas zijn bijenvolk weg gedaan en dus kunnen we de streekgebonden, pure honing niet meer van hem krijgen,eindigde vandaag in het maken van deze relatief gezonde chocolade repen.
Ik nam namelijk niet alleen honing mee, maar ook gepofte quinoa....


quinoa chocolade dadel reep

Super snel en simpel:

20 dadels
60 gram gepofte quinoa
2 eetlepels ahorn siroop
75 gr zeer pure chocolade (92%) 

Dadels pureren, quinoa met de ahorn siroop er door kneden. 
Bakvorm bekleden met bakpapier.
Mengsel van dadels en quinoa stevig aandrukken in de vorm.
Chocolade smelten (au bain marie) en de chocolade over de dadel quinoa laag verdelen.
In de koelkast om de chocolade te laten stollen en daarna smikkelen.

Wil je een volledige geraffineerde suikervrije variant, want ook in de zeer pure chocolade zit wel iets suiker, kun 50 gram kokosolie smelten en 5 eetlepels pure cacao mengen en als topping gebruiken.

Het is wel behoorlijk voedzaam, kleine stukjes zijn genoeg om even aan je zoete behoefte te voldoen!

Later werd ik nog geattendeerd op deze variant. Zal nog wel even duren voordat ik die ga maken. Niet omdat ze me niet lekker lijken, integendeel. Maar ik ben eigenlijk helemaal niet echt een chocolade fan. Alleen heel erg puur vind ik wel eens lekker.



5 opmerkingen:

  1. Mmmm.... Kom graag proeven!
    Waar doe jij je boodschappen!? Heb wel quinoa maar gepoft ben ik het nog niet tegen gekomen... En ben ook nog op zoek naar betaalbare kokosolie hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe al tijden met een grote emmer van 2,5kilo kokosolie, destijds in aanbieding gekocht. Hier in het naburige dorp bij de G&W gekocht.... Dan weet jij het vast wel te vinden. Kom maar langs om te proeven hoor!

      Verwijderen
  2. Kokosolie is vrij prijzig. Ik heb een grote emmer van de natuurwinkel (geurloze). En de extra virgine met kokossmaak haal ik bij de Tuinen als er een aanbieding is met tweede halve prijs.

    Lijkt mij een lekker recept trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof ! Die ga ik zeker eens maken ! Sla morgen mijn voorraadje gepofte quinoa in :-) Bedankt voor het receptje !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm... Ziet er lekker uit! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...