zaterdag 27 december 2014

Kangeroo-kussen; eigen ontworpen project van kleuter

Een tijdje geleden bestelde ik de Janome mini sew, een kindernaaimachine bij Wildschut naaimachines in Amsterdam. Ondanks dat de winkel aan de andere kant van het land zit, ga ik daar sinds een ruim een jaar trouw naar toe als ik een machine nodig heb, voor onderhoud of een cursus. Heel gezellige en vooral zeer kundige mensen! 
 Maar goed, ik dwaal af. Toen ik de machine besteld had, vroeg ik zoonlief van 5 wat hij graag zou willen naaien als we daar weer eens tijd voor hadden. Hij hoefde niet lang na te denken en begon een hele beschrijving. Ik vroeg hem om zijn idee te tekenen want ik was niet zeker of ik hem volledig kon volgen.

Druk bezig een ontwerp te tekenen


Druk bezig een ontwerp te tekenen

Ontwerp is klaar. "Een kussen waar een apart vakje voor mijn knuffeltje zit en waar ik ook nog op kan liggen," al kleuter.

Ik maakte er een patroon voor en hij koos de stoffen uit. Vervolgens ging hij aan de slag achter het machientje.

Aan de slag met de kindernaaimachine

Heel serieus ging hij aan de slag. Hij had het kleine tafeltje naast mijn bureau gezet zodat hij wel lekker in mijn buurt zat, want zo dicht mogelijk bij mama is toch veel gezelliger! 
Direct laaiend enthousiast en ik ook. Eigenlijk hoef ik er niet continu bij te zitten. Hij weet precies hoe de machine werkt. Daarbij kan hij niet heel snel naaien en zit er een speciaal voetje op zodat hij eigenlijk alleen zijn lapjes kan naaien en zijn vingertjes gespaard blijven. Wel zo relaxed als zeg ik zelf. 

Kussensloop zelf genaaid

Na 2 naaisessies was zijn kussensloop af. Knuffel werd in het vaste slaapzakje gedaan.


Zo trots als een pauw

Hij lag te glimmen, zo blij was hij.

Maar nu begrijpen jullie wel dat hij ook nagedacht heeft over het feit dat hij niet altijd op dezelfde zij slaapt.........

tadaaa 2 kanten

Tadaaa, als je het kussen omdraait zit er nog een vakje voor zijn knuffeltje maar dan aan de andere kant en natuurlijk in een andere kleur. Zo kan meneer heerlijk slapen met zijn popje onder zijn wang en knuffeltje dicht bij hem in het zakje!

Moe en voldaan

Moe en voldaan hebben ze met z'n 3tjes heerlijk geslapen.

Heerlijk is het om te zien hoe de creativiteit in zijn bolletje door gaat. Hoe hij zelf aan de slag gaat, doorzet en kan genieten van het proces en het resultaat. Een schot in de roos is deze kindernaaimachine. Ik kan het makkelijker loslaten, wat in mijn ogen essentieel is om de creativiteit van kinderen volledig tot ontplooiing te laten komen. Wij genieten samen!

Patroon; zelf ontworpen door onze kleuter
Stof: sterrenstof katoentje UWYH en de vakjes zijn soft cactus stofjes uit de shop

all rights reserved, copyright 2014 MaMarieke 

7 opmerkingen:

  1. amai heel flink en die ziet er gelukkig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n leuk blogbericht om te lezen. Ik moet er spontaan van glimlachen. Toch geweldig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij staat te glimmen van jullie opmerkingen! Lief en dank je wel van onze kleuter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw en dat op die leeftijd!!Hij gaat nog super mooie dingen maken daar ben ik zeker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn zoon van 5 wil nu ook! Hij wil ook een echte naaimachine! Om allerlei leuke dingen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...