dinsdag 24 mei 2016

Tijdbesparing

Klinkt dat jou nou ook als muziek in de oren? 
Tijdbesparing... zeker als het om de minder leuke klussen gaat? En nee nou heb ik het niet over het huishouden (maar oke, ik ben wel echt super blij met die stofzuigrobot :) daar bespaar ik echt veel tijd mee) maar over naaigerelateerde zaken.

Ik houd van naaien, dat is jullie vast niet ontgaan, maar voor sommige dingen heb ik minder geduld. Met stip op 1 is doorslaan, dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te vermijden en heb ik zo mijn handigheidjes voor. Maar daar gaat het nu niet om.... 
Ergens ook vrij ver boven aan staan dingen omzomen en dan eigenlijk de zoom erin strijken. Ik heb al heel wat technieken uitgeprobeerd.

* Gewoon simpel afmeten met een centimeter, ik kan je zeggen, die is niet favoriet, maar toch wel het meest gebruikt zeker in de tijd dat ik nog niet er over nagedacht had hoe dat nou beter (lees sneller) kon gaan.

* Een rijgdraad met de machine stikken op precies de afstand die je wilt omzomen. Gewoon steeklengte 6 en dan niet afhechten. Alsof je zeg maar zou willen gaan rimpelen.... werkt wel aardig, alleen moet daarna die draad er ook weer uit. Erg omslachtig dus.

* Toen had ik ergens voorbij zien komen dat je ook op een papier een lijn kon zetten met de breedte van de zoom. Wauw, dat werkte echt super en snel... maar door al het stoom gaat dat papier toch snel bubbelen, weer op zoek naar nieuw papier, op zoek naar een rechte liniaal, toch scheef de lijn gezet. Kortom tot nu toe wel de beste optie, maar nog wel redelijk wat werk. (Pfoe ik klink nu wel heel lui.... sorry)

En toen kwam ik dit tegen

Strijkliniaal van Prym

de strijkliniaal van Prym! 
Eigenlijk werkt het precies hetzelfde als een gewoon papier met lijnen, alleen staan hier de lijnen al netjes op. Niets te zoeken, gewoon pakken en strijken!


Strijkliniaal van Prym in actie

Hoe het werkt? 
Bij het zomen van een langere zoom (hier bijvoorbeeld het shirt wat ik laatst naaide) leg je de brede, lange strijkliniaal overdwars op je te zomen kledingstuk, vouw je het om tot precies op de lijn van hoe breed je je zoom wilt hebben. Hier is dat 3cm. Daarna zet je het strijkijzer erop en strijk je de zoom er zo in. Klaar ben je in echt super korte tijd! 


grote en kleine strijkliniaal van Prym

In 1 verpakking zitten 2 strijklinialen. De grote, brede heb ik net al laten zien, de kleine smalle is echt super handig voor in mouwen, broekspijpen enzo. Beide kanten zijn bedrukt, zowel in de breedte als in de lengte. Aanvankelijk was ik nog even afwachtend of het materiaal wel goed zou blijven. Maar ik gebruik het nu zelf al ruim 3 maanden en ze zien er nog zo goed als nieuw uit.... en dat komt niet omdat ze in de kast liggen te stoffen ;) want ik houd van naaien!
Ze zijn ook mee geweest op naaikamp vorige maand. Ook daar zijn ze natuurlijk door verschillende vrouwen uitgetest


Is dat nou eens niet fijn om tijd te besparen om nog meer te naaien en strakke zomen te hebben?






10 opmerkingen:

  1. Handig zeg!! En zo'n stofzuigrobot zou iedereen moeten hebben. Zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha ja, dat kan ik ook echt aanraden! Momenteel moet er een onderdeeltje vervangen worden, mis het wel, kom ik thuis van de kinderen naar school brengen is de kamer nog niet gezogen, moet ik zelf aan de slag (erg he ;) )

      Verwijderen
    2. Hij doet het weer. Hurray.

      Verwijderen
  2. Ik had ze al op het oog, meteen maar besteld. Ook handig voor stoffen tassen zomen en naden die linealen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja handig he... 😜 Mijn naaikoffer zit vol met die tijdbespaarders
    !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nav jouw blogje ooit over handige dingen had ik ook al eens hier wat besteld.

      Verwijderen
  4. Dat kende ik nog niet. Lijkt me een must-have!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens! Ook als je niet veel naait, is het gewoon super handig en sta je niet te klungelen om een strakke zoom te krijgen en als je veel naait, spaart het je gewoon echt veel tijd :).

      Verwijderen
  5. Kende dit eveneens niet. Lijkt me super handig!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...