woensdag 25 oktober 2017

glutenvrije rijstbodem pizza met recept

Op instagram zette ik laatst een foto van een zelf gemaakte pizza. Voor ons glutenvrij uiteraard, maar ook als je wel gewoon gluten mag eten is hij heerlijk, zo oordeelden manlief en onze oudste knul (en nee zij vinden echt niet alle glutenvrije gerechten lekker!)
 
rijstpizza

Uit nood maakte ik deze variant. 
Het plan was dat we courgette pizza gingen eten en dus had ik een enorme hoeveelheid al geraspte courgette uit de diepvries gehaald (lang leve een moestuin). Maar van die grote hoeveelheid bleef maar erg weinig over, want ik was vergeten dat ik het vocht nog niet uit de courgette gehaald had. Nu had ik dus eigenlijk een hoeveelheid voor een leuk borrelhapje en niet een volledige maaltijd voor 5. Aangezien ik eigenlijk altijd pizza bodems zelf maak, had ik geen kant en klare snelle reserve bodem in huis. Ik keek nog eens in de koelkast en vond nog een restje rijst en maakte daar een bodem van, ik had namelijk echt geen zin en tijd om een hele bodem van meel te gaan maken... noem me maar lui ;). 

Alsof ik van te voren al wist dat het lekker ging zijn,
 *oke eerlijk? Ik krijg vaak spijt dat ik niet opgeschreven heb wat ik gedaan heb, zodat ik iets niet kan reproduceren ;) * 
schreef ik dit keer alles precies op wat ik gebruikte.

Voor ca 5 personen:
325 gr gekookte zilvervlies rijst
3 eieren (ik gebruikte grote van onze eigen kippen)
75 gr tapioca meel
55 gr ketan meel (kleefrijstmeel)
70 gr kaas
italiaanse kruiden naar behoefte

Oven voorverwarmen op 230 graden Celcius.

Ik houd soms van snel en simpel he. Dus doe alles in 1 kom, ff kneden met je handen en klaar is het deeg. 
Maak 5 bolletjes beslag en druk het plat/ Gebruik bakpapier op de bakplaat, dan ben je straks lekker snel klaar met de afwas ;). Zorg dat het niet te dik is, maar wel compact en zorg dat er geen gaten vallen in de bodems.
Zet de bakplaat in de oven en laat het ca 15 minuten bakken totdat het licht bruin is en gaar. De pizza's liggen dan echt helemaal los op het papier en zijn knapperig.

rijstpizza bodem

Zo kwamen mijn eerste bodems uit de oven. Een foto zonder tomatensaus erop was ik vergeten te maken.... 

rijstpizza bodem

Beleg je pizza zoals je wilt en zet ze terug in de oven en bak verder af. 
Eet smakelijk!

Ook koud was de pizza heerlijk! Dochterlief nam het restant mee naar school de volgende dag als lunch (en ik had de rest van de restjes ;) ).

Volgende keer weer gewoon een naaisel. Er is al wel wat genaaid, maar nog geen "aan" foto.... 
























5 opmerkingen:

  1. Niet altijd evident om glutenvrij te koken. Maar ben super blij met jouw recept dat ik morgen ga uitproberen. Bedankt alvast!

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat jullie er ook van kunnen genieten! Eetsmakelijk alvast :)

      Verwijderen
  2. Leuk!! Ga ik zeker proberen! Even kijken waar ik dat meel kan halen. Bedankt voor het delen van het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ketanmeel en tapiocameel koop ik altijd bij de toko. Kun je ook online vinden. Zijn basismelen hier in huis, voor ons onmisbaar in het glutenvrije huishouden.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...